Rijksweg Zuid 111a
6161 BH  Geleen

STUUR EEN E-MAIL

nieuwe konijnen ziekte

Opgelet! Er is een nieuw virus actief waaraan konijnen kunnen overlijden. Het gaat om een nieuwe variant van het RHD-virus (ook wel VHD-virus genoemd). Tegen de normale variant van dit virus beschermt de jaarlijkse konijnen enting, maar geënte konijnen zijn niet beschermd tegen deze nieuwe variant!

De afgelopen weken zijn in Nederland tientallen konijn gestorven door deze ziekte, ook in Limburg.

Een geïnfecteerd konijn sterft meestal binnen 24 tot 48 uur, waarbij soms benauwdheid en bloedingen gezien kunnen worden voorafgaand aan de sterfte. Vaak is er echter niets te merken aan de konijnen en sterven ze plotseling.

Er is op dit moment nog geen behandeling beschikbaar wanneer een konijn acute symptomen vertoont van de infectie. Infectie met de ‘oude’ variant kan nog altijd voorkomen worden door jaarlijks te vaccineren. Voor de nieuwe stam bestaat nog geen vaccin. Daarom is het belangrijk het risico op besmetting zoveel mogelijk te voorkomen! Hieronder leest u hoe u dit kunt doen:

- Het virus verspreidt zich door direct contact tussen konijnen maar ook via urine, poep, water, voedsel, kleding handen en hokken. Mogelijk spelen muggen ook een rol in de verspreiding. Om besmetting te voorkomen worden kunt u beter geen vers gras of groente van buiten voeren. Ook kunt u beter geen hooi of kuil voeren waar wilde konijnen mogelijk mee in aanraking zijn gekomen.

- Was uw handen goed voordat u uw konijn aanraakt.

- Wanneer u buiten heeft gewandeld, kan u het virus via uw schoenen mee naar dragen. Houdt hier rekening mee.

- Als uw konijn ziek wordt of sterft, neem dan contact met ons op!

- Als u een dood wild konijn vindt, kunt u contact opnemen met het DWHC (www.dwhc.nl/report.html).

Wilt u meer weten, kijk dan op deze site: https://www.knmvd.nl/actueel/nieuws//item/10866869/Landelijke-sterfte-onder-konijnen-als-gevolg-van-VHD-Viral-Hemorrhagic-Disease

We houden u op de hoogte wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn!